VIKTIGT: Vi kommer ALDRIG att skicka dig ett sms och be dig följa en länk för att ange dina personuppgifter eller bankuppgifter. Om du får ett sms med en länk till en webbplats som ser ut som Hästnet, vänligen rapportera detta till oss omedelbart och till report@phishing.gov.uk. Ibland kan vi dock be dig att bekräfta din identitet genom att skicka bevis på identitet/adress till vårt Trust & Safety team. Detta gör vi för att säkerställa att Hästnet förblir en säker miljö för omplacering av hästar.
Vad är Phishing?
"Phishing" är en vanlig online-bedrägeri, där bedragaren försöker få dig att dela känslig information som inloggningsuppgifter, kreditkortsinformation eller bankkontouppgifter.
Phishing-försök på Hästnet
Tyvärr har även Hästnet utsatts för phishing-försök, där vissa användare har fått sms från personer som påstår sig vara från Hästnet. Sms:et ber dig klicka på en länk för att gå till en webbplats och ange dina inloggningsuppgifter och bankuppgifter.
Vi vill betona att detta är en bedrägeri, och att du INTE bör klicka på sådana länkar eller ange några uppgifter om dig själv.
Nedan har vi inkluderat en skärmdump av phishing-försöket som kom till vår uppmärksamhet. Som du kan se är länken som ingår i smset inte pets4homes.co.uk.
Vad kan du göra?
Även om vi har kontroller för att skydda vår webbplats från den här typen av bedrägerier, vill vi ge dig följande bästa praxis för att undvika att bli lurad.
- Ange inte känslig personlig information (som användarnamn och lösenord) via e-post.
- Hästnet kommer aldrig skicka dig ett sms och be dig att verifiera dina personuppgifter.
- Granska URL:er/webblänkar noggrant för att säkerställa att de är legitima och inte förfalskade webbplatser.
- Om du misstänker att någon försöker lura dig, vänligen kontakta vår kundsupport genom att klicka på knappen längst ner i den här artikeln.
Jag har blivit utsatt för ett phishing-försök - vad bör jag göra?
- Rapportera detta e-postmeddelande till domänregistratorn (du kan hitta registratorn här: https://whois.domaintools.com/ och kontrollera missbrukse-posten) så att de kan stänga ned webbplatsen omedelbart.
- Om du har lämnat ditt användarnamn och lösenord för Hästnet uppmanar vi dig att ändra lösenordet på Hästnet (samt på vilken annan webbplats där du har använt samma e-post och lösenord).
- Vi ber dig vänligen att vidarebefordra sms:et till 7726 så att mobilnätet kan undersöka och spärra numret från att användas. Detta kommer att förhindra att fler personer får samma meddelande.
- Om du har lämnat dina uppgifter med hjälp av den tillhandahållna länken, bör du rapportera det till Action Fraud, och till din bank (om finansiella uppgifter togs) så att de kan vidta lämpliga åtgärder.
Om du behöver ytterligare hjälp
Om den här hjälpartikeln inte besvarade din fråga, är du självklart mer än välkommen att kontakta oss genom att klicka på knappen nedan.